søndag 8. juli 2012

Tiberius bolig på Capri

Etter å ha tatt bussen ned til Capri by bestemte jeg meg for å benytte tiden til å besøke Villa Jovis eller Tinerius borg på østspissen av øya. Jeg tenkte å ta en buss opp til dette berømte stedet. Men her gikk det verken buss eller traktor. Jeg måtte gå på smale veier hele veien opp til denne borgen hvor keiser Tiberius oppholdt seg og styrte romerriket.'

- I det 15. år av Keiser Tiberius regjering, står det i Luk 3:1. Denne andre romerske keiseren var litt av en type, eller kanskje vi skal si uhyre om vi skal tro de to samtidige romerske historieskriverne Sveton og Tacitus. Tiberius var ikke bare homosexuell, han var pedofil også og forgrep seg til og med på spedbarn. Historiene er så skrekklige og uhyggelige at de fleste lar være å lese detaljene i Svetons skildringer. Det sies at han lot sine offer kaste ut over den over 300 m høye klippen bak meg på bildet av bare nytelse over å se sine ofre lide. Man gjør seg noen tanker etter å ha sett dette stedet selv om det er diskusjoner om hvor gamle disse ruinene er. Men at Tiberius var keiser fra 14 e.Kr til 37 e.Kr og styrte sitt rike fra Capri, det er de fleste enige om. Og sine etterfølgere Caligula, Claudius og Nero var jo heller ikke noe bedre. 

Vel, jeg kom meg opp, og jeg kom meg enda raskere ned. En dukkert og deretter rett på båten for hjemturen. Denne dagen skulle jeg hatt en skritt-teller.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar