lørdag 7. juli 2012

Det var på Capri...

-Det var på Capri jeg så henne komme, sang Erik Diesen i sin kjente sang. Vi måtte idag tidlig opp for å rekke båten fra Marina Cantone kl 9 i dag tidlig. Det er parkeringsmuligheter nesten over alt til tross for de svært så trange omgivelsene. Jeg trodde ingen kunne overgå Europark, men her kommer til og med Europark til kort når det gjelder griskhet og utnyttelse av desperate bilister. Men heldigvis er jeg god til å prute og til forskjell fra Europark i Norge så lar prisen seg diskutere her nede, iallefall om man kjenner de små triksene som skal til.

Båten var ganske så full og vi dro av sted i klart og skyfritt vær. Dermed fikk vi også sett de stedene vi hadde besøkt tidligere i uka fra havsiden. Bare man nevner ordet Capri så får euroene ben å gå på. At jeg hadde prutet ned parkering til 12 euro hjalp ikke stort når båtbillett, guidet tur og busser skal betales. Blir man sulten på Capri så har man mulighet til virkelig å bli kvitt noen euro til. Her forsvinner euroene i samme fart som i bankene i Hellas. Men vi har vært ute en sommerdag før og hadde ryggsekken full av mat og drikke. Og med mine friske ben nektet jeg å kjøre bussen opp til Capri by, her skulle apostlenes hester virkelig få kjørt seg. Mannen med mikrofonen på båten advarte oss på det sterkeste å gå, her var det bratt, veldig bratt. Som ekte nordmann ble jeg skikkelig provosert, trodde han vi var dansker, trodde han ikke vi visste hva kupert terreng var? Her skulle ikke bare byen Capri bestiges, tenkte jeg, nå skal jeg virkelig trosse denne øya å bestige selve Anacapri som lå over oss totalt utilgjelig.

Øya er full av gammel og ny historie. Lenin, Marx og Torosky (?) har hatt sin historie her. Pussig nok forresten, jeg har aldri forstått dette med kommunistenes sterke behov av luksus. Men selv super-luksus-nyteren Keiser Tiberius nøt livets glade dager på Capri. Faktisk så styrte han hele romerriket fra denne øya. Tiberius var keiser fra 14 e Kr og til 37 e Kr. Dvs TIberius var keiser da Jesus ble korsfestet. Jeg tror det er i Luk 3:1 hvor han er nevnt med navn.

Capri er ikke så stor, men det er enorme høydeforskjeller. Det bor ikke så mange mennesker på øya, men de som bor der har mye penger, iallefall så bør de raskt kunne skaffe seg penger så høyt prisnivået er. Det mangler nemlig ikke på turister. Om sommeren yrer det av liv. Båten vi reiste med tok en rundtur rundt øya. Vi så åpningen til den blå grotte og denne skulle vi få mulighet til å besøke senere. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar